14.-16. juunil peeti Tallinnas Kalevi Jahtklubis avamerepurjetamise ORC A
ja B klasside Eesti ja Soome meistrivõistlused regati Baltic Offshore
Week 2024 raames. Kolme võistluspäeva jooksul peeti kokku seitse
võistlussõitu – kuus lühirajal ja pea kaksteist tundi kestnud
avameresõit. A klassi kahe maa meistritiitli võitis Jani Lehti meeskond
jahil Mercedes-Benz (GP 42) Soomest ja B klassi meistritiitel kuulub
Eesti jahile Sugar (Italia 9.98 F), mille roolis Sandro Montefusco.
Regatti Baltic Offshore Week on vaheldumisi aastatel peetud Soome lahe
põhja- ja lõunakaldal juba alates aastast 2008. Tänavusele
Baltic Offshore Week
regatile Tallinnasse kogunes 22 jahti Eestist, Soomest ja Rootsist.
Traditsiooniliselt on see regatt olnud kõrge konkurentsiga võistluseks
ja ka üheks oluliseks ettevalmistuseks lähenevale ORC tiitlivõistlusele,
milleks sel aastal on augustis Ahvenamaal Mariehamnis toimuvad
ORC Euroopa Meistrivõistlused.
Reedene võistluspäev Pirital algas kaptenite koosolekuga Kalevi Jahtklubi sadamas, kus peavõistlusjuht Andres Talts
tutvustas purjetajatele võistluste kava ja andis täpsemaid juhiseid.
Vaatamata nõrgale ja ebastabiilsele hommikutuulele, olud pärastlõunal
paranesid ja muutlikus tuules õnnestus A klassile pidada kolm
lühirajasõitu, kuid B klassile jöi kolmas sõit tegemata. Esimest
võistluspäeva asus A klassis juhtima Mercedes-Benz (GP 42) skooriga 3-1-2 ja B klassis Sugar (Italia 9.98 F) tulemustega 2-1.
Teisel võistluspäeval oli kavas pikem avamereetapp
– suurtele jahtidele, ehk A klassile 40 miili ja väiksematele ehk B
klassile 36 miili. Hommikused vaiksed tuuleolud tõotasid pikka päeva. A
klassi jahid said kenasti kell 11:05 vaikselt liikudes rajale, kuid B
klassi jahtidele tuli pärast esimest üldise tagasikutsega stardikatset
anda uus start kell 11:17. Võistlusrada viis jahid Aegna alt tegema
tiiru Tallinna Vahemadala, Keskmadala ja Uusmadala ümber, kust möödudes
uuesti Keskmadalast ja Littegrundi idapoist, tuli veelkord võtta
pöördemärgina Vahemadal ja suunduda siis viimasesse Katariina kai
pöördemärki. Pea olematus tuules seisis kogu laevastik Vahemadala juures
pikalt, kuid pärastlõunal hakkas tuul siiski tõusma ja tõi kõik jahid
reipalt õhtul kella kaheksa ja üheksa vahel tunni aja sees finisheerides
kenasti sadamasse.
Avameresõidu võidu võttis A klassis kindlalt Harles Liivi meeskond jahil Shadow (J-112E) pea kaheminutilise edumaaga Sampsa Vehkamäki jahi Madame Gray (Landmark 43) ees Soomest. Kaks ja pool minutit kaotas võitjale Olympic (X-41 mod) Tiit Vihuli meeskonnaga, tulles avameresõidu kolmandaks.
B klassi võidukas avameresõidus oli Aivar Tuulbergi meeskond jahil Katariina II (Arcona 340). Veidi üle kahe minuti kaugusele jäi Sugar ja kolmanda tulemuse sõitis välja Margus Zuravljovi meeskond jahil Amserv Toyota ST (First 36.7 mod), kaotust võitjale kaheksa minutit ja 20 sekundit.
Kuna esimesel päeval jäi B klassil üks lühirajasõit pidamata, kutsus peavõistlusjuht Andres Talts pühapäeval
B klassi jahid varem merele ja lõpuks kell 10:15 starditud sõiduga
jõuti A klassiga sama arvu peetud sõitudeni. Kella 11st alates saadi
mõlemale klassile lisada veel kolm lühirajasõitu. Kagusuunast puhunud
maatuul oli väga muutlik ja tegi nii purjetajate kui võistluskomitee elu
keeruliseks, kuid peavõistlusjuhi eesmärk oli saada mõlemale klassile
tehtud kuus lühirajasõitu, mis andis võimaluse kahe halvima tulemuse
mahaviskeks.
Kuigi A klassis skooris pühapäeval jaht Forte (X-41) Jaak Jõgi
juhtimisel kaks sõiduvõitu ja ühe neljanda koha, siis avameresõidust
saadud kuues koht, mille tulemus mahaarvamisele ei lähe, andis Fortele
kokkuvõttes kolmanda koha ja pronksmedalid. Vaatamata avameresõidu
neljandale kohale, sõitis Soome jaht Mercedes-Benz
lühirajasõitudel stabiilselt, skoorides 3-1-2 ja 3-2-2 kahel päeval,
ning kahe halvima tulemuse mahaviske järel andis see Soome jahile 12,6
punkti ning Eesti ja Soome ORC A klassi meistritiitli. Teise koha ja
hõbemedalid kindlustas omale Harles Liivi meeskond jahil Shadow.
Kindel esikoht avameresõidust ja üks esikoht lühirajasõitudest, andis
Shadow ülejäänud seeriale neljandate kohtade näol tugeva lisa ning kokku
14,4 punktiga teine koht saadi.
B klassis näitasid pühapäevastes lühirajasõitudes head
minekut sel hooajal Vahemeres toimud regattidel Italia 11.98 ja Swan 42
jahtidega juba super tulemusi noppinud meeskonnad Sugar ja Katariina II. Sugar sai tulemusteks 1-1-3-2 ja Katariina II skooris 3-4-1-1. Sama tüüpi jahtidel First 36.7 pidasid omavahelist duelli Amserv Toyota ST Margus Zuravljovi juhtimisel ja 2022. a Baltic Offshore Week’i võitnud Rootsi jaht Pro4u Patrik Forsgreni
juhtimisel. Viimase lühirajasõidu match race duelli tulemused läksid
küll mõlemal jahil mahaviskeks, kuid sellega kindlustas Amserv Toyota ST
endale kolmanda koha poodiumil ja pronksmedalid.
"Kuid
samas sõidus võitsime ise ühe sekundiga Nolat ja kuue sekundiga Xini
Freedomit... See annab pildi kui oluline on iga sekund!! Esimesed neli
jahti meie klassis olid väga väikeste punktivahedega ja selget
domineerijat ei olnud. Viimasel võistluspäeval oli igal paadil neist
võimalik tiitlit võita. Samas oli see väga keeruliste tuuleoludega päev.
Oli väga keerutav maatuul, puhudes Pirita jõelt ning ülemine märk oli
väga kalda all, mis tegi meiesugustel madalama masti ja väiksema
purjepinnaga jahtidel olukorra raskemaks kuna tuul oli kõrgemal.
40-kraadised tuulesuuna muutused sõitude ajal tegid purjetajate elu
raskeks, sest üksteise lähedal sõites, võis iga paut ja tuulekaotus
saatuslikuks saada,“ kommenteeris võistlust Harles Liiv.
(Piret Salmistu/ Postimees)